
International Secretariat
Americas desk

5, rue Geoffroy Marie
75009 Paris-France

Tél: (33) 1 44 83 84 64
Fax: (33) 1 45 23 11 51

E-mail: americas@rsf.org
    Web: www.rsf.org

VENEZUELA

Caught between an authoritarian president
and intolerant media

Enquiry : Régis Bourgeat

April 2003



2

Press freedom threatened by a “dictator” and “coup-supporters”

The press freedom situation was extremely confused in January 2003. For the past

month, much of the privately-owned press had been backing a strike called by the

opposition with the aim of forcing President Hugo Chávez to resign. By carrying spots

inciting civil disobedience, appeals for an army uprising and misinformation, this press

was not just supporting the strike, it was taking part in it and was thereby sacrificing

adherence to the most fundamental professional principles. Eight months earlier, the

privately-owned news media had backed a coup d’etat that had succeeded in ousting

President Chávez for 48 hours.

Press freedom was often violated during the general strike of December 2002 and

January 2003. There was a surge in the already significant number of physical attacks

on journalists by presumed Chávez supporters. The headquarters of several privately-

owned news media were besieged and TV station vehicles were set on fire. Attacks

were also targeted against state-owned media, which had become the president’s

propaganda tools, and community news media, deemed by the opposition to be too

supportive of the government.

The threats to press freedom increased at the end of January. Sensing that the strike was

beginning to flag, Chávez used the media’s excesses as grounds for reprisals. A draft

law on the “social responsibility” of the news media received the national assembly’s

initial approval, administrative proceedings were started against TV stations, pressure

was put on several opposition media in the form of tax measures, and the reintroduction

of exchange controls threatened access to newsprint.

Polarisation reached an unprecedented level. The opposition and most of the privately-

owned news media accused Chávez of being a “dictator” and of trying to censor the

press, while Chávez accused them of being “coup-supporters” and “traitors.”

It was at this point that two Reporters Without Borders representatives made a fact-

finding visit to Caracas from 11 to 18 February. They met with journalists, editors and

lawyers of the privately-owned press, journalists with the state-owned media,

journalists with community media, foreign correspondents, the head of CONATEL (the

government agency that regulates broadcast licences) and opposition members.



3

Reporters Without Borders regrets that neither President Chávez nor any member of his

government responded to its requests for an interview.

The purpose of the visit, conducted in this situation of acute polarisation, was to

investigate the violations of press freedom being reported by the privately-owned press

while also looking at the accusations of misconduct being levelled against the press by

President Chávez’s supporters.

Press freedom eroded by polarisation

Venezuela has undergone two major crises in the past 12 months: the attempted coup of

11 April 2002 and the opposition general strike in December 2002 and January 2003.

The two crises have shown how polarised Venezuelan society has become and the

serious repercussions this has had on press freedom: increase in physical attacks on

journalists, shutting down of news media and restrictions on access to public

information. At the same time, the views being voiced by both government and

opposition (which is backed by most news media) have never been so intolerant, to the

point of using or endorsing censorship.

The April 2002 coup attempt

An opposition general strike was in its third day on 11 April 2002. Hundreds of

thousands of people were marching in the streets. When the protesters decided to head

toward the presidential palace, shooting broke out and in the ensuing confusion 20

persons were killed and more than 80 were wounded. Part of the army announced that it

was joining the opposition and the president was overthrown that evening. Pedro

Carmona, the president of the private sector grouping Fedecámaras, was appointed to

head the de facto government and promptly announced that he was dissolving

parliament and the supreme court. However, amid demonstrations calling for the ousted

president’s  reinstatement and with the support of loyalists within the army, Chávez

returned to the presidential palace on the night of 13 April.

The three days that the coup attempt lasted were among the worst for press freedom in

the past year.  Control of the news had become an major factor in the battle since 8 and

9 April.  On more than 30 occasions, the government used article 192 of the

telecommunications act allowing it to commandeer the TV and radio airwaves.  A report



4

by Andrés Bello Catholic University (UCAB) in Caracas entitled “The April crisis and

the right to freedom of expression and information” said the government was probably

trying to combat the news broadcasts of the privately-owned TV stations which were

giving the opposition protests extensive coverage.

The TV stations were forced to broadcast another Chávez speech on 11 April, at the

very moment that the trouble was starting in the street. They tried to broadcast the

opposition protest at the same time as the president’s address by splitting their screens.

Chávez immediately announced that he was suspending all terrestrial broadcasting by

the main TV stations, which were accused of “inciting violence.” But they were able to

continue broadcasting by satellite. Meanwhile, photographer Jorge Tortoza of the daily

Diario 2001 was fatally injured by gunfire and around ten other news photographers and

cameramen were wounded in very confused circumstances.

The terrestrial broadcasting of the privately-owned stations was restored in the evening,

after part of the army went over to the opposition. But it was now the turn of the state

TV broadcaster Venezolana de Televisión (VTV), also known as Canal 8, to be banned.

Officials sent by the pro-opposition governor of the state of Miranda put its transmitters

out of commission and then barred employees from entering the building for the next

two days. Shortly before this was done,  Mendoza had said: “This Canal 8 trash must

be stopped.”

Although short-lived, the de facto government that was installed during the night of 11

April immediately cracked down on news media considered to be pro-Chávez. An

attempt was made to search the state news agency Venpress on 12 April. Three

community broadcasters (Radio Perola, TV Caricuao and Radio Catia Libre) were

raided and a fourth (Catia TV) was surrounded and access was blocked. Accused of

firing on opposition protesters the previous day, Nicolas Rivera of Radio Perola was

arrested on 12 April and his home was searched. He was freed two days later after

being tortured.

On 13 April, while Chávez supporters took to the streets of Caracas and the city was

abuzz with rumours of the president’s return, the privately-owned TV stations ran

cartoons and soap operas. They later claimed that they did not have any footage of the

demonstrations and their crews could not go out for security reasons. Their failure to

report on the protests and moves to restore Chávez angered his supporters. Dozens of



5

them demonstrated outside the headquarters of RCTV, Globovisión and Venevisión at

the end of the afternoon, going so far as to thrown stones at the facade of the RCTV

building.

This lack of reporting was a deliberate policy, according to Andrés Izarra, an RCTV

producer. He said he was instructed to ignore demonstrations by Chávez supporters.

“We were told no pro-Chávez material was to be screened,” Izarra said. If they had

wanted to, the TV stations could have used the footage being run by the international

networks such as CNN or the reports provided by the international news agencies and

foreign correspondents, who never stopped covering developments. Even more

seriously, the retransmission in Venezuela of the Colombian station Radio Caracol was

suspended by its Venezuelan partner, a subscriber service, while Caracol was covering

the departure of Carmona, the de facto president.

José Gregorio Vásquez, deputy minister of the presidential secretariat in the short-lived

de facto government, said in an open letter on 23 May 2002 that he organised a meeting

between Carmona and several news media barons on the morning of 13 April at which

the new government’s mistakes were raised. He said: “Gustavo Cisneros [chairman of

the Cisneros group, the second largest communications conglomerate in Latin America

which controls the Venezuela’s TV network Venevisión] intervened and asked the

president to leave the government’s communications policy to them.”

The account of this meeting has never been disputed by the alleged participants. But

despite Chávez’s claims to the contrary, the letter did not suggest that the press barons

took part in preparing the coup d’etat. Nonetheless, it is clear that they did paradoxically

endorse a government which in just 48 hours carried out a more draconian crackdown

on the pro-Chávez press than anything Chávez had ever done to the privately-owned

press.

The general strike of December 2002-January 2003

The opposition launched a new general strike on 2 December 2002, calculating that the

paralysis of Petróleos de Venezuela (PDVSA), the state-owned oil producer that

provides the government with 80 per cent of its foreign currency, would force Chávez

to stand down. Learning the lessons of the coup attempt, neither the government nor the

opposition again went to the same extremes, but the media were again dominated by the



6

same confrontational language and there was another resurgence in press freedom

violations.

Like the preceding ones, this strike was given combined coverage by the privately-

owned TV stations, which operated as a cartel and exchanged footage. Many viewed the

coverage as a two-month-long promotional hype. Every afternoon, the stations ran non-

stop reports on the protests and turned over their microphones to the opposition. And at

the end of every afternoon, they would simultaneously broadcast a press conference by

the opposition leaders: Carlos Ortega, president of the General Confederation of

Venezuelan Workers (CTV), the biggest union grouping; Carlos Fernández, the new

head of Fedecámaras (Pedro Carmona having left the country after the coup attempt);

and the leaders of the Democratic Coordinating Committee, the coalition of opposition

political parties and civil society organisations. Some of the opposition called openly for

a military uprising.

Commercial advertising disappeared from the TV screens. According to Televén, it was

the advertisers themselves who took this decision. They reportedly saw this as a way to

support the strike, which had anyway led to the closure of the retail outlets selling their

products.  Their ads were replaced by the spots of the Democratic Coordinating

Committee (CD) urging the population to take part in demonstrations, called the “March

for democracy” or “The great battle,” to oust the president. A spot entitled “Not one

bolívar more” urged the population not to pay taxes. A CD member who asked not to be

identified told Reporters Without Borders that the TV stations happened to make a

selection from among the spots proposed by the opposition, eliminating the less

aggressive ones.

The state-owned TV broadcaster VTV also lacked restraint in its counter-propaganda.

According to the Associated Press, VTV at first tried to ignore the strike. Then it ran

spots portraying the opposition as chaotic and hysterical and describing the strike

leaders as “idiots” and “kids.”  One VTV spot showed armed individuals, understood to

be opposition members, with the comments: “What the conspiratorial TV stations

hide... This is the peace the coup-supporters want... Fascists in action.”

The two months of the general strike saw a resurgence in acts of violence against both

the privately-owned and state-owned news media. A report presented to the Inter-

American Commission on Human Rights (IACHR) by a delegation of privately-owned



7

media at the end of February said some 50 journalists had been physically attacked or

threatened during this period and six press vehicles had been damaged. In all, some 20

news organisations were targeted by protests.

The protests were well organised and often enjoyed the government’s overt  approval. A

total of 19 opposition news media were the target of simultaneous and sometimes

violent protests on 9 and 10 December. Accusing the opposition of subversive

intentions, then justice and interior minister Diosdado Cabello said: “Tonight, the people

took to the streets to defend their values and their constitution.”

The privately-owned news media were not the only targets. A similar demonstration

took place on 9 December outside the state-owned VTV during which shots were fired

at the front of the building. On 4 January, an unidentified gunman in a car fired on a

group of people who had gathered outside Radio Nacional de Venezuela (RNV) in a

show of support for the state-owned radio broadcaster. One of them was seriously

injured. At least seven journalists with state-owned or community news media were

physically attacked or threatened between 2 December and 2 February.

Another direct consequence of the strike for press freedom was the adoption of

measures restricting press access to public information. The press room at the

headquarters of the investigative police was closed after journalists covered a press

conference by one of the military officers who had declared that they were “legitimately

refusing to obey orders.” Journalists from the privately-owned media were barred from

the presidential palace for several days. Several photographers and TV reporters were

also detained near the presidential palace and forced to destroy taped footage on security

grounds.



8

Governmental responsibility

The use of violence against the press increased dramatically in 2002 and took new

forms. The violence was encouraged by President Chávez’s blistering criticism of the

news media and the impunity enjoyed by its perpetrators. The systematic and in some

cases clearly premeditated nature of these attacks raises questions about the role of the

authorities in their execution.

An increase in attacks by Chávez supporters

Journalists with the privately-owned news media were the primary target of the violence

against the press. Acts of violence against the news media by Chávez supporters began

long before the coup attempt of April 2002. The earliest attack registered by Reporters

Without Borders was on 1 May 2000, when four journalists with three privately-owned

news organisations were set upon by Chávez supporters during a pro-Chávez

demonstration.

Thereafter, the physical attacks on the press by government supporters have increased

steadily in frequency and reached alarming levels. Reporters Without Borders registered

more than 100 acts of violence or intimidation or threats in 2002, an unprecedented

total. The report presented by the privately-owned media to the IACHR at the end of

February 2003 spoke of 215 attacks since 1999, almost all of them in 2002 and early

2003.

The victims were usually booed, threatened, physically attacked or robbed of their

equipment by government supporters while covering demonstrations involving clashes

between Chávez supporters and opponents. In 2002, news media offices also became

targets. There were a total of seven attacks with small explosive or incendiary devices

against opposition news media in 2002, three of them against the TV station

Globovisión.

2002 also saw many demonstrations outside news organisations by protesters chanting,

“Tell the truth.” The first was on 7 January 2002 outside the daily El Nacional. Several

of these protests turned into outright acts of intimidation when demonstrators

deliberately blocked access to the buildings or used violence.



9

The Caracas news media were not the only ones targeted. In the provinces, the daily El

Siglo in Aragua state claimed to have been besieged four times by Chávez supporters

between April and December 2002. The newspaper said that on 5 December, the

protesters threw stones at the building’s windows, burned tyres in the street and fired

shots, injuring two members of the staff. Members of the DISIP (the political police)

with no warrant then searched the offices, confiscating equipment and disarming the

newspaper’s security guards, although they had permits for their firearms. In recent

months, 12 of the newspaper’s vehicles have been hit by thrown stones and some have

been put out of commission.  Attacks on news media vehicles have in fact become

common practice.

President Chávez’s verbal attacks on the press

Many analysts blamed these physical attacks above all on President Chávez’s blistering

verbal attacks on the press. “Traitors”, “coup-supporters”, “saboteurs”, “fascists” and

“terrorists” are just some of the terms he has used to stigmatise the press and

opposition. His hostility to the press is not new. Already in 1999, Chávez was taking

issue with newspaper headlines deemed inaccurate or unfair toward his government.

His preferred target was always the editors, who were accused of being “enemies of the

people” and of orchestrating a “media conspiracy” against his government. The attacks

sometimes became personal. On 23 October 2001, Chávez said El Nacional editor

Miguel Enrique Otero was “unworthy” of his father Miguel Otero Silva, who had turned

the daily into an authoritative left-wing newspaper.

The platform preferred by Chávez for his diatribes against the press was his weekly

broadcast called “Hello President,” carried every Sunday by the state-owned

broadcasters VTV and RNV. According to a report by the communications consultants

Nelson Rivera & Asociados at the end of January 2003, the president criticised the press

in 133 of 136 of these weekly broadcasts. He also made frequent use of his power

under article 192 of the telecommunications act to commandeer all the broadcast media at

the same time. As a result, he was able to appear whenever he liked on the privately-

owned TV stations hostile to him. According to a study by the firm AGB Panamericana

which assesses viewer ratings, Chávez used this power 357 times between 2 February

1999 and 12 February 2002.



10

The president’s diatribes against the press received extensive coverage and repetition by

the state-owned media. In early February 2003, a few days after the end of the general

strike, the state-owned VTV ran a spot asking: “Do you think the saboteurs deserve to

be punished?”  Another spot condemned “the irresponsibility of the Democratic

Coordinating Committee and its news media.”  VTV was accused of being even more

one-sided than the privately-owned press and of airing the views of just one sector, the

government. Many say that no previous government ever used VTV as such a

propaganda tool.

The state-owned news agency Venpres distinguished itself by running a story on 13

March 2002 accusing Ibéyise Pacheco, the editor of the daily Así es la Noticia, Patricia

Poleo, the editor of the newspaper El Nuevo País, and José Domingo Blanco of

Globovisión – all government critics – of being “narco-journalists” and suggesting they

were paid by the drug cartels to discredit the government.

As well as in the state-owned news media, campaigns to smear or disparage journalists

were also waged in news media that support the Fifth Republic Movement (MVR), the

president’s party, on the Internet and on the streets. Sold at an MVR news stand outside

the national assembly, the newspaper Fuerza-Punto 4 carried a statement by MVR

parliamentarian Iris Varela accusing Gustavo Cisneros, the head of the group that

controls Venevisión, of being linked to drug traffickers. Another headline claimed that

the privately-owned news media were “infiltrated by the CIA.”

A hoarding on the Plaza Bolívar, the Caracas square preferred by Chávez’s supporters

for their demonstrations, showed five news media executives and invited “the people” to

memorize the faces of “the enemies of the homeland.” An Internet site1 urged the

government’s “public enemies” to leave the country since they were the target of

“popular resentment that is out of the government’s control.” A long list followed that

included the names of dozens of journalists and news media. This type of message also

circulated by e-mail.

                                                
1http://geocities.com/contragobernanza/individualidades2.htm



11

Physical attacks encouraged by impunity

“The physical attacks against journalists are encouraged by the total impunity which

their perpetrators enjoy,” according to Andrés Cañizales, Caracas representative of the

Press and Society Institute (IPYS), a Latin American press freedom organisation that

has its headquarters in Lima (Peru). He believes that primary responsibility lies with

President Chávez because he allows attacks to take place.

On the ground, the perpetrators know they can count on the security forces’ looking the

other way. The complicity has sometimes proved to be more than passive. Angel Véliz,

a photographer with the daily Impacto in  Anaco (Anzoátegui state), said he was held by

a member of the National Guard while presumed Chávez supporters beat him.

According to the Venezuelan human rights organisation PROVEA, 20 of the 62 physical

attacks against the press it registered between October 2001 and September 2002 were

carried out by state agents. In several cases, journalists were hit by gunfire when

demonstrations were being dispersed.

As of 7 April 2003, no one had ever been convicted of a physical attack against a

journalist. The investigation into the shooting death of press photographer Jorge Tortoza

on 11 April 2002 was still in its initial stage. Although there is footage of the presumed

government supporters who allegedly fired the shots that killed him, no arrests have

been made.

Government apologists said the lack of investigations was not Chávez’s fault because

the police and judicial authorities were, they claimed, under opposition control. This

was disputed by Carlos Correa of  PROVEA and Liliana Ortega, the head of COFAVIC,

another human rights organisation. Ortega said the authorities had shown no interest in

investigating attacks, not even into the 30 or so cases of journalists and newspaper

editors in which the IACHR had asked the government to adopt protective measures.

This failure was criticised on 10 March 2003 by the IACHR, which deplored the

“climate of fear” created by impunity.

The news media have been forced to take responsibility for their own protection and that

of their reporters, who are issued with bullet-proof vests and oxygen masks when they

cover demonstrations. Televén pays for a bodyguard for its controversial presenter

Marta Colomina, who said she was sometimes followed by suspicious-looking vehicles



12

with no licence plates. Globovisión took major security measures to prevent any

repetition of the damage done by demonstrators during protests outside the station or by

the attacks with small explosive devices. Promar TV, a station in Barquisimeto (Lara

state) affiliated to Globovisión, decided to remove its logos from its vehicles.

Some journalists resort to cunning to protect themselves. In order to be able to cover

pro-Chávez demonstrations or infiltrate violent groups, some wear the red paratrooper

beret that is the uniform of many supporters of the president, himself a former

paratrooper. One photographer told Reporters Without Borders he had a press card with

false ID so people would not know he works for a pro-opposition newspaper.

Premeditation

The clearly organised and premeditated nature of the attacks and protests against the

privately-owned press raised questions about the government’s role in their execution.

According to Teodoro Petkoff, the editor of the daily Tal Cual, one thing was clear: it

was no longer possible to dismiss them as just the excesses of over-zealous individuals.

The demonstrations outside the headquarters of various news media have been

prepared. According to a senior staff member at El Nacional, the people who came to

demonstrate outside the newspaper on 7 January 2002 arrived in buses from Libertador,

a Caracas municipality, and were led by Freddy Bernal of the ruling MVR. Editors of

the daily El Siglo in Maracay said demonstrators came in buses on three occasions to

protest outside the newspaper.

Some neighbourhoods can no longer be entered by members of the opposition and

privately-owned press. Lina Ron, a leading Chávez supporter from a poor background,

was quoted by the Colombian magazine Gatopardo as saying: “I cannot let anyone come

into the centre. The counter-revolutionaries are only allowed to march in the east of the

city and nowhere else. This place is our territory.”

A news photographer who requested anonymity said: “I am systematically followed and

watched as soon as I approach a group of Chávez supporters.” He and a colleague said

those who attack journalists have a file on them and know exactly who their victims are.

An agent with the military intelligence directorate (DIM), Marcos Rosales, was



13

recognized by a journalist during an opposition demonstration on 20 June 2002 when he

infiltrated the ranks of the press corps to take pictures of journalists and protesters.

The privately-owned news media’s share of responsibility

The dramatic increase in physical attacks against journalists in 2002 coincided with the

adoption of a much tougher anti-Chávez line by most of the privately-owned news

media. This raises questions about the media’s responsibility for the current, alarming

situation of press freedom in Venezuela even if it goes without saying that nothing

justifies the use of violence against the media.

The press takes the opposition’s side

The Bloque de Prensa Venezolano (BPV), an alliance of the editors of 38 newspapers,

announced on 4 December 2001 that it would take part in the first general strike by

suspending publication of all of its newspapers. This strike was called for 10 December

2001 by the opposition, then led by the private sector group Fedecámeras and the

General Confederation of Venezuelan Workers (CTV).

Thereafter, most of the BPV newspapers again suspended publication for the strikes

held on 9 April, 21 October and 1-2 December 2002. In a statement issued in February

2003, the BPV showed it had no qualms about its role as opposition member by openly

calling on citizens to join its “crusade” in defence of freedom. Two significant

exceptions to this print media enrollment in the anti-Chávez cause were the big-

circulation dailies Ultimas Noticias and Panorama.

The main privately-owned TV channels also adopted the opposition cause. María Inés

Loscher of Venevisión’s legal office said the station was legally barred from suspending

broadcasts so it chose to back the strike in December 2002 and January 2003 by giving

it extensive coverage.

Nonetheless, relations between Chávez and the press were not always bad. Chávez was

initially an attractive figure for the media after his coup attempt in February 1992 and the

government of the day tried to censor reporting about him. His rise to power was

backed by the daily El Nacional and, to a lesser extent, by Venevisión, the leading

privately-owned TV station. Furthermore, the presence of several journalists in his



14

government in 1999 and in the group supporting him in the constituent assembly

seemed to put the seal on an alliance with several media.

These journalists included former El Nacional editor Alfredo Peña, who was appointed

presidential secretary with ministerial rank, and the wife of the same newspaper’s

current editor, Carmen Ramia Otero, who was appointed director of the central bureau

of information, in charge of the president’s press relations. After becoming the first

mayor of “metropolitan” Caracas – a post created by Chávez – in July 2000, Peña

subsequently turned into one the president’s fiercest opponents. Ramia Otero, for her

part, only stayed in her post for a few weeks.

The break between Chávez and the press was consummated after the adoption of the so-

called “49 decrees” in November 2001. These decrees strengthened the state’s role in

the economy, undermining the principle of private land ownership and backing away

from previously announced plans to privatise the state oil company Petróleos de

Venezuela (PDVSA). The BPV branded the decrees as “totalitarian” while the

government’s supporters accused the media barons of reacting like an “oligarchy” that

saw a threat to its privileges.

The media barons were also exasperated by the repeated attacks against reporters and the

president’s frequent use of his power to commandeer all the broadcast media at the same

time. The president’s repeated commandeering of the airwaves was estimated to have

cost the broadcast media a total of 450 million dollars by mid-2002.

The media mistrusted an army officer who, after staging an abortive coup attempt in

1992, had no qualms about suggesting that he might remain in power until 2021. The

media were also alarmed by such decisions as the appointment of Vice-President Isaias

Rodríguez as public prosecutor in questionable circumstances in December 2002 – a

decision liable to cast doubt on the independence of the judiciary.

Another reason why the press was drawn into an opposition role was the virtual

disappearance of the traditional political parties, discredited by 40 years of alternating in

power and swept aside by Chávez’s victory in the presidential elections at the end of

1998. The Democratic Coordinating Committee, the coalition of opposition parties and

civil society organisations, did not emerge until July 2002. Until then Fedecámeras,

CTV and the press were the opposition. The press was therefore drawn into a position



15

that would inevitably lead it to clash with Chávez, who had begun treating it as an

adversary after taking office and eventually had good reason to do so. All the more so

when the media became guilty of the same kind of verbal excesses and intolerance as the

government.

Anti-Chávez excesses

The most important privately-owned news media have carried false reports because of

their failure to check the facts in their haste to discredit the government. Juan Fernández

of Gente del Petróleo, an organisation taking part in the general strike, announced on 9

January 2003 that a PDVSA employee had died in a fire two days earlier in a refinery

which the government had tried to keep going despite the strike. Many news media

reported the death. But three days later, the employee in question, Alirio Carresquero,

appeared alongside Chávez in his weekly broadcast “Hello President.”

Previously, in March 2002, the daily El Nacional published an interview taken from the

website analitica.com in which French journalist Ignacio Ramonet – viewed as a Chávez

supporter –  purportedly revealed that he had broken with Chávez. The author of the

supposed interview, "Mexican student" Emiliano Payares Guzman, sent a message to

the editor of analitica.com the next day revealing that he had fabricated the entire

interview as part of a “survey of the lack of rigour in the Caribbean press.”  El Nacional

ran a correction.

The most important privately-owned news media are accused of just reporting

opposition views. “There has no longer been any discussion about who to interview for

some time now, I’m just given a list by my editors,” complained one reporter with a

privately-owned radio station, who added that he nonetheless still sometimes managed

to interview someone of his own choice. Phil Gunson, the correspondent of The

Economist and Newsweek and the Miami Herald described interviews with opposition

leaders as “mutual massage sessions in which interviewer and interviewee always

agree.”

“The public debate has fallen to the lowest level, that of the insult,” said Emilio Arrojo

of the Spanish news agency EFE. Information and communication minister Nora Uribe

said the terms most often used to refer to the president were “mad”, “incompetent”,

“murderer”, “criminal”, and “thief.” The president’s supporters were called the “pro-



16

Chávez hordes” and the Bolivarian Circles (the pro-Chávez grassroots organisations)

were dubbed the “terror circles” because of the acts of violence committed by some of

their most radical members. In her regular programme “La Noticia” in which she

comments on the news, Televén presenter Marta Colomina on 12 February 2003

described the ruling party parliamentarians as “ridiculous,” the government as “farcical”

and its political programme as a “third-rate revolution.”

But Pablo Antillano, an academic who studies the news media, argued that the privately-

owned media’s custom of operating as a cartel and covering events jointly was even

more disturbing. “This is a serious threat to news  diversity,” he said. The TV stations

agree on a distribution of events and locations in order to be everywhere, and then pool

footage. They even share plans and programming and broadcast the same pictures at the

same time.

As with the government and its supporters, the most radical opposition views are to be

found on the Internet. And as on pro-government sites, the enemy is demonized and

portrayed as criminal. One site2 carried a photomontage of Chávez as a devil. Another,

reconocelos.com (“recognize-them.com”), urged the population to boycott public

figures who support the government, including 11 journalists “who are a disgrace to the

profession for acting as the dictator’s mouthpieces.” Visitors to the site were invited to

leave comments. One visitor urged others to stage a “cacerolazo” (pot-banging protest)

under the windows of Ultimas Noticias editor Eleazar Díaz Rangel and gave his

address.

Selective respect for press freedom

The intolerant views being voiced by the privately-owned media have fuelled violence

and harassment against journalists with pro-government news media or media viewed as

pro-government. Such violence has usually occurred in the heat of the moment, and

there have been no systematic or organised attacks like those against the privately-

owned news media.

For example, the home of VTV director-general Jesús Romero Anselmi, one of those

singled out on reconocelos.com, was the target of a pot-banging protest by opposition

                                                
2http://mx.msnusers.com/ESCUALIDOSNIUNPASOATRAS



17

activists at the end of January 2003. Several VTV and RNV journalists have been set

upon during demonstrations. VTV journalists Zaida Pereira and Eduardo Escalona were

physically attacked on 19 November 2002 on Francia de Altamira square during a

protest by military officers who had declared that they were “legitimately refusing to

obey orders.” Opposition supporters protested outside VTV headquarters three times in

2002 accusing the state-owned TV station of being the president’s accomplice.

There has also been violence against journalists working with community news media

operated by citizen representatives, usually at the neighbourhood level.  Maite Moreno

and Narka Moreno, two reporters with the community-run Catia TV, were the target of

one such attack on 2 February 2003 while opposition activists were collecting signatures

for a petition. Community media have mushroomed since Chávez became president and

the telecommunications act adopted in August 2000 opened the way for their

legalisation. Catia TV also received a start-up subsidy from the government, according

to the person who heads it, Ricardo Márquez.

At a meeting with Reporters Without Borders, several editors from the privately-owned

news media did not hide their hostility toward the community press, which they viewed

as beholden to President Chávez. The feeling is mutual. Thierry Deronne of the

community TV station Teletambores called the privately-owned media “criminal media

mired in political propaganda and social and racial hate campaigns.” While taking a

stand as press freedom defenders as regards the president, the privately-owned media

would paradoxically be happy to see the community media shut down. A report in the

daily El Nacional in September 2002 stressed that most of the community radio stations

were illegal and pointed out that in such cases, the law envisaged “closure of the radio

station, confiscation of its equipment and imprisonment of the person in charge.”

To a lesser extent, the international press was also the victim of intolerance. The most

radical opposition sectors had looked askance at the foreign press ever since the

international TV networks covered Chávez’s return to power on 13 April. Relations

between the foreign press and many privately-owned news media further deteriorated

during the general strike in December 2002 and January 2003. As a rule, the opposition

news media accuse the foreign press of failing to understand the Venezuelan situation

and of portraying Chávez as a champion of the poor who has run afoul of the most

conservative sectors.



18

Several foreign correspondents have felt targeted by the opposition for failing to support

its cause. They have felt especially uncomfortable when journalists with the privately-

owned media have criticised their coverage. A CNN journalist said he had removed the

network’s logo from his car to avoid problems. EFE bureau chief Emilio Arrojo said he

had received two bomb alerts in early January 2003 after Leopoldo Castillo, presenter of

the programme “Hello Citizen” on Globovisión, reported that an EFE dispatch had said

opposition demonstrations were led by members of the country’s hierarchy. “EFE never

wrote that,” Arrojo said.

Adopting the methods of the government’s supporters, about 60 opposition activists

intercepted an Agence France-Presse vehicle on 21 February 2003 and shook it from

side to side while preventing its occupants from getting out. At the same time, they

chanted: “You are French, you from [the French newspaper] Le Monde, you support

Chávez.” Two months before, in late December 2002, Le Monde had written in an

editorial that the opposition had “never accepted that a low-ranking officer of humble

origins and mixed (part-indigenous) race should come and spoil things for a ruling class

of oligarchic traditions.”

New government offensive against the press

On 20 January 2003, as the general strike was beginning to flag, three TV stations were

told they were they subject of an administrative investigation by the infrastructure

ministry (MINFRA) – which is in charge of assigning broadcast frequencies – for

broadcasting footage “inciting rebellion” or news reports that were “false, misleading or

biased.”

The following day, the government introduced exchange controls which in practice

allowed it to prevent the print media acquiring newsprint abroad. Two weeks later, a

draft law on the “social responsibilities” of the broadcast media passed its first reading

in the national assembly. It would mean TV stations could lose their licences if they did

not respect certain criteria for children’s programming.

Thus, once he was sure the strike was going to fail, Chávez launched a broad offensive

against the press. Now that the balance of power had shifted, he used some of the

excesses of the privately-owned media to justify measures against them. He set the tone

in an address to his supporters on 23 January: “No matter how serious the measure, we



19

will take it if we must. We will withdraw their licences from the television stations so

that they stop broadcasting what they are broadcasting.”

Administrative measures against the “four horsemen of the apocalypse”

The authorities had been looking for ways to put pressures on the privately-owned

media since well before the end of the general strike. The public prosecutor announced

on 6 January 2003 that a court action had been brought against the TV stations for

failing to maintain the required programming for children because of their special

coverage of the strike. Moreover, between 12 December and 8 January at least a dozen

complaints were lodged against the same stations on similar grounds by private citizens

acting individually or as the representatives of associations.

A tougher line was soon taken against Globovisión, RCTV, Televén and Venevisión,

the four main commercial TV stations, dubbed the “four horsemen of the apocalypse”

by President Chávez. Notification of the adoption of administrative measures against

them was given to Globovisión, RCTV and the regional station Televisión Regional de

Táchira (TRT) on 20 January, to Televén on 30 January and finally to Venevisión on 5

February.

They were accused of “inciting rebellion and disrespect for legitimate institutions and

authorities”,   “broadcasting false, misleading or biased news reports”, “harming the

reputation and good name of persons or institutions” and of fomenting “subversion of

public and social order.” They were also accused of failing to provide the required hours

of programming for children or inciting crimes such as non-payment of taxes or

demonstrations in areas declared off-limits.

The TV stations were alleged to have violated the telecommunications regulations, the

partial regulations on TV broadcasting, and the telecommunications act, laws deemed by

Eduardo Bertoni, the Organisation of American States special rapporteur for freedom of

expression, to be “contrary to the free exercise of freedom of expression.”

For the most part, the charges were based on the content of the opposition’s political

spots, which in some cases were faulted because they accused the president of making

“incessant trips or attacking the Church” or of being “the only person responsible” for

so much “impunity, anarchy and bad governance.” The TV stations were also accused



20

of broadcasting statements by such opposition members as Hermann Escara, a lawyer,

who said: “The people must take to the streets tomorrow... this is an appeal to the

people but also an appeal to the military.”

It is up to the infrastructure minister to determine the outcome of the administrative

investigations by June. He can impose fines, suspension, or the withdrawal of their

broadcast licences. Press freedom activists are concerned. The infrastructure minister,

Diosdado Cabello Rondón, is a close associate of Chávez and is said be a government

hardliner. Andrés Cañizales of IPYS pointed out that he was appointed to the post on 14

January, just before the administrative measures were announced. He could have been

put there just to carry out such a crackdown.

The TV stations had 15 working days to present their defence. Televén took the position

that the infrastructure minister does not have the authority to initiate such measure or

impose sanctions on the news media. The telecommunications act does not empower

him to do this, the station said. Its lawyers asked for the proceedings to be dropped.

They further argued that the footage in question constituted news. The station also

claimed that it never broadcast some of the footage cited in the accusations. Venevisión

similarly asked for the proceedings to be dropped, arguing that they were being taken

under regulations that were no longer in force and that it could only be sanctioned under

the telecommunications act adopted in August 2000.

Print media threatened by reintroduction of exchange controls

The Venezuelan government suspended the sale of foreign currency on 21 January 2003

and introduced exchange controls on 5 February. Henceforth, all exchange operations

had to be authorized by a Commission for the Administration of Currency (CADIVI) set

up by the authorities. As head of the commission, President Chávez appointed a retired

captain who accompanied him in his February 1992 coup attempt. The president had

already warned on 4 February that there would be “not a single dollar for the coup-

supporters.” Trade minister Ramon Rosales for his part said, “it makes no sense to

participate in a coup and ask for foreign currency.”

As they import their newsprint, most newspapers and magazines feel threatened,

especially as exchange controls were already used to rein in the press during the 1984-



21

1989 presidency of Jaime Lusinchi, and were used more recently by President Rafael

Caldera (1994-1999) against the daily El Impulso.

Communication minister Nora Uribe was reassuring at a press conference in

Washington on 26 February, saying the government would not deny foreign currency to

the news media. However, by the start of April, no daily newspaper had yet been

permitted to buy dollars. And newsprint did not appear on a list of products issued by

the CADIVI for which currency could be purchased. El Nacional editor Miguel

Henrique Otero estimated that some newspapers would start running out of newsprint

and be forced to stop publishing in May. The threat does not only concern the print

media. The broadcast media buy programmes and equipment abroad and could therefore

also be affected.

Nothing comes before children’s rights

A week after the introduction of exchange controls, the radio and television social

responsibility law was narrowly approved at its first reading in the national assembly.

The proposed law’s declared aim was the provision of programming suited to young

viewers.

Initially called the content law, it had been under study since June 2001. In consultation

with “civil society,” a first draft had been prepared by CONATEL, the agency in charge

of broadcast licences that is under the authority of the infrastructure ministry

(MINFRA). But the draft submitted to the national assembly included many changes

apparently made in response to the behaviour of the news media during the general

strike.

In his editorial of 12 February, Tal Cual editor Teodoro Petkoff criticised the law’s

passage “without the necessary degree of social and political consensus demanded by a

subject that calls into question such a basic human right as freedom of expression.”

Many other commentators also condemned the law as a form of reprisal against the TV

stations which, more than the print media, had been one-sided in their coverage of the

strike.

The law classifies language and visual content of a violent or sexual nature into several

categories. Sexual content is classified as either "educational", "moderate" , "strong" or



22

"pornographic." The law also establishes three different time slots during which

programmes may be screened according to their content classification: the "protected"

period (from 6 a.m. to 8 p.m.) when children must be able to watch television on their

own; the "supervised" period (from 5 a.m. to 6 a.m. and again from 8 p.m. to 11 p.m.);

and the "adult" period (from 11 p.m. to 5 a.m.). Failure to respect the time slots is

punishable by a fine, the size of which depends on whether the violation is deemed to be

"minor", "medium", "serious" or "very serious."

In the view of CONATEL director general Jesse Chacón, nothing comes before

children’s rights. The law establishes “minor”, “medium”, “serious” and “very serious”

offenses. But the offenses classed as “very serious” include some with no apparent link

to the law’s declared aim, such as broadcasting content that “promotes, condones or

incites disrespect for the juridical order in force” or “prevents or obstructs actions of the

security forces and judicial authorities necessary to ensure the right to life, health and

physical integrity.”

An article added to the original draft bans “the broadcasting of messages that promote,

condone or incite disrespect for legitimate institutions and authorities such as

parliamentarians, the president and vice-president of the republic, ministers...” The

violation of this article is one of the “very serious” offenses. Chacón said it was added

“at civil society’s request.” Chacón is a former army lieutenant who had the job of

seizing control of the state-owned VTV during the abortive military coup of November

1992, the second coup attempt of that year, following Chávez’s in February.

The penalties established by the law for an offending radio or TV station range from a

fine to suspension or withdrawal of its licence. A National Radio and Television

Institute (INRT) would be set up to oversee the law’s application. The institute’s board

of directors would be able to impose fines, but a decision to suspend or withdraw a

license would continue to be the prerogative of the infrastructure minister. A radio or TV

station would be suspended after three “serious offenses” within five years, while two

suspensions within three years could result in a licence being withdrawn.

In the first draft, most of the INRT’s board members were to have been chosen by civil

society associations. But in the version submitted to the national assembly, five of the

11 members are appointed by the president and government, and three are appointed by

the national assembly. The other three are to be appointed by “listener and viewer



23

committees” and “independent national producers.” These are meant to represent civil

society although no such bodies exist. The news media said this change clearly

transformed the INRT from a technical into a political entity.

Following approval on its first reading on 13 February, the law must come before the

national assembly for a second reading, in which it must be approved article by article.

In a sign that tempers are still running high, MVR parliamentarian Iris Valera, who is

considered a radical, proposed in mid-March that future parliamentary sessions on this

proposed law should be held in 23 de Enero, a working-class district in the northwest of

the capital that is a Chávez stronghold.

Tax and administrative pressure

Other measures against the news media were taken or were announced by the authorities

in January and February 2003.

A technician with the Venevisión bureau on Margarita island was arrested on 23 January

for disrupting the broadcasting of a presidential address for which all the TV stations

had been commandeered. For 90 seconds, the sound from an opposition demonstration

was superimposed on the picture of the presidential address. The employee, Igor

Aranzazu, said it was due to a technical error. But he was threatened with a four-year

prison sentence for acting “with intent to harm” a broadcast service, and was not

released until a month later.

In a letter signed by CONATEL director general Chacón, Globovisión was ordered on

10 February to comply with “the obligation for TV channels to provide a minimum of

three hours of programming especially aimed at children between 3 p.m. and 8 p.m.” A

24-hour news channel, Globovisión has never broadcast programmes for children and

had never previously been asked to.

On the basis of a tax investigation begun in November 2001, CONATEL the next day

ordered Globovisión to pay 150 million bolívars (96,000 euros) for failure to pay 51.6

million bolívars (32,000 euros) in taxes. The station was also ordered to pay an

additional 48.9 million bolívars (30,000 euros) in accumulated interest and a fine of

55.2 million bolívars (34,000 euros). “We don’t owe one bolívar to this small

government,” responded Globovisión chief executive Alberto Federico Ravell, who



24

described the payment demand as a political decision. Before the strike started,

President Chávez had said several news media owed sizable sums in back taxes, but he

did not name any of them.

The Joint National Agency for Tax Administration (SENIAT) asked the National

College of Journalists (CNP) on 13 February to supply its name, registered number and

address as well as the name, ID number and address of all its members. The SENIAT

did not say why it was requesting this information. This was the first time such a

request had been made to the CNP, which has often condemned press freedom

violations by government supporters.

In early March, the SENIAT announced the start of a investigation into the taxes the TV

stations should have paid for broadcasting political spots during the general strike. If it

was established that no charge was made for running the spots, the TV stations would

have to pay taxes on the gifts, it was said. Denying at a press conference that this was

politically motivated, the head of the SENIAT, Trino Alcides Díaz, warned that it would

subsequently be extended to newspapers and radio stations.



25

Conclusion

The situation has become extremely sensitive for press freedom since most of the

privately-owned media openly sided against the government. It was without question

their right to do so, but the excesses they have committed in so doing have undermined

press freedom. This is because the unacceptable violence against journalists has thereby

become more justifiable in the eyes of the president and his supporters. Because, since

the end of the strike, the president has seized on the news media’s loss of credibility to

launch an offensive against them that seriously threatens the cause of press freedom.

And because the views being expressed by the news media are themselves occasionally

giving rise to attacks against members of the pro-government and international press.

The privately-owned media’s legitimate calls for respect for freedom of expression are

being discredited by the intolerant positions they are themselves taking toward media

with different political views, especially as they have even condoned closing some of

them.

The state-owned TV station is guilty of similar excesses, or worse. Are its excesses

more forgivable because it has fewer viewers and because it is a David pitted against the

Goliath of the privately-owned media? Or, on the contrary, does its status as a public

TV station not increase its obligation to act responsibly?

But the chief responsibility for the decline in press freedom lies with President Chávez

and his government. Not only have the president’s statements encouraged the many

physical attacks against journalists from the privately-owned media, but the organised

nature of these attacks indicate that they are the result of a deliberate, planned policy and

not just excesses. It is Chávez’s duty as president to ensure that the news media are

protected, that the violence against journalists is properly investigated and that those

responsible are punished, whatever political camp they belong to.

The fact is the president acts like a clan chief.  As a result of his frequent

commandeering of the broadcast media, a legitimate procedure for a president to address

the nation in exceptional circumstances has been turned into a politician’s tool of

communication. The adoption of a draft law on the social responsibility of the news

media requires a broad consensus. By giving the government quasi-judicial authority

over its implementation, the proposed law could become a tool for political control of



26

the press, especially if it permits the closure of offending media. Such provisions would

be reprehensible under any circumstance, but they are even more dangerous in a

situation of extreme polarisation between the government and media.

Recommendations

Reporters Without Borders recommends that the Venezuelan authorities

should:

Regarding violence against journalists:

- unequivocally condemn all physical attacks against journalists.

- do everything possible to ensure that these attacks are investigated and those

responsible are identified and punished. Only the trial and conviction of those who

physically attack journalists will demonstrate the government’s political will not tolerate

these abuses.

- implement the measures requested by the Inter-American Commission on

Human Rights (IACHR) for some 30 journalists and editors, namely to investigate the

attacks carried out against them, or to protect them, or both.

Regarding the radio and television social responsibility law:

- reconsider the provision for suspending or withdrawing the licences of news

media except in the event of calls for murder.

- readjust the composition of the board of the National Radio and Television

Institute (INRT) so that members appointed by the executive and legislature are in the

minority.

- eliminate the article on affront to the president and state institutions, which is

contrary to article 11 of the IACHR’s Declaration of Principles on Freedom of

Expression. This states that “laws that penalize offensive expressions directed at public

officials restrict freedom of expression and the right to information.”

- pursue consultations with the relevant sectors of society with the aim of reaching

the consensus that is necessary in order to adopt a law protecting children’s rights

without jeopardising press freedom.

Regarding exchange controls:

- ensure that the news media have access to the foreign currency they need, in

accordance with article 13 of the IACHR’s Declaration of Principles on Freedom of



27

Expression. This says that, “the exercise of power and the use of public funds by the

state... with the intent to put pressure on and punish or reward and provide privileges to

social communicators and communications media because of the opinions they express

threaten freedom of expression.”

Regarding administrative and tax proceedings:

- drop the proceedings against the five TV stations on the grounds that the entity

tasked with issuing a ruling, namely the infrastructure ministry, would have to give its

verdict on statements criticising the government, to which it belongs, and would

therefore be both judge and plaintiff.

- conduct tax investigation with complete transparency and avoid using them for

partisan purposes.

Regarding commandeering of the airwaves:

- use the power to commandeer the airwaves responsibly, limiting it to exceptional

circumstances that justify an address to the nation by the president or member of the

government.

Reporters Without Borders recommends that the news media should:

- unequivocally condemn all physical attacks against journalists including,

obviously, those against journalists who work for news media that support President

Chávez.

- respect professional ethics. The Munich Charter (written in 1971 by international

journalists’ organisations) says that a journalist is required to “respect truth whatever be

the consequences to himself, because of the right of the public to know the truth” (article

1); “to report only on facts of which he knows the origin; not to suppress essential

information nor alter texts and documents” (article 3); and “never to confuse the

profession of journalist with that of advertisements salesman or propagandist” (article

9).


